KEPAKARAN Kak Engku adalah membantu Mama semua untuk mendalami dan mempratikkan ilmu Kehamilan, Berpantang, Penyusuan Dan Penjagaan Bayi secara online agar Mama lebih bersedia, sentiasa ceria dan teruja sebelum dan selepas kelahiran. Di samping menyediakan khidmat nasihat berkaitan barangan keperluan berpantang dan set bersalin yang pratikal digunakan dengan harga yang Murah serta Kualiti yang dijamin Tulin.

Monday 15 July 2013

Rawatan Berbengkung Atau Berbarut



Rawatan berbengkung atau berbarut selepas bersalin merupakan amalan klasik yang dipraktikkan oleh wanita berbilang kaum. Bagaimanapun, pada zaman ini, rawatan tersebut dipandang remeh dan menyusahkan sehingga kebanyakan wanita mengabaikannya. Apabila badan mengembang atau membuncit, wanita akan mulai risau dan panik. Dengan demikian, tercetuslah pelbagai rawatan moden untuk melangsingkan tubuh, yang dalam rawatan tersebut dimestikan pula kaedah balutan badan (body wrapping) yang bersamaan fungsinya seperti berbarut atau berbengkung.

Mengikut ilmu perbidanan Melayu, kegunaan bengkung atau barut pada hari yang berikutnya selepas bersalin, terutama bagi ibu bersalin normal adalah untuk mengelakkan kemasukan angin sejuk di liang-liang perut. Selain itu, dapat memudahkan keluaran angin panas dan kotor, iaitu dengan ikatan barut dan ubat yang sempurna. Cara yang betul dan teratur memakainya dimulai dengan ikatan di bawah paras payudara hingga melebihi paras pinggul. Pemakaian sedemikian dititikberatkan bagi mengembalikan bentuk badan yang sempurna. Sekiranya ibu hanya dibarut dari paras pinggang ke bahagian tundun iaitu barut pendek, bahagian pinggul, paha serta belakang bahu berhampiran ketiak akan tertinggal seperti terlebih isi dan akan menjejaskan potongan badan.

Apa yang akan terjadi ialah hanya pinggang yang mengecil, manakala bahagian badan atas dan bawah kelihatan besar. Barut yang pendek juga akan menjejaskan kedudukan rahim kerana pergerakan ibu bangun dan duduk akan membuatkan barut itu menekan rahim ke bawah, seterusnya posisi rahim menjadi rendah.

Oleh yang demikian ambil perhatian terhadap cara memakai barut. Amalkanlah pemakaian barut panjang. Pemakaian barut boleh diamalkan selama sebulan, 44 hari atau 100 hari, mengikut keadaan badan dan perut ibu.

Sebelum mengenakan barut atau bengkung, minyak berubat digunakan sebagai pelembap kulit. Minyak ini diperbuat daripada campuran bahan herba bagi mengecutkan peranakan, mengempiskan perut dan merampingkan pinggang.


Jenis barut Atau Bengkung

Terdapat pelbagai jenis barut atau bengkung yang digunakan oleh ibu Melayu ketika dalam pantang.


Bengkung Roda

Menggunakan satu tali yang panjang sebagai lilitan bagi mengejapkan perut. Bengkung roda mudah dipakai dan dengan itu memudahkan urusan buang air. Dengan merungkai tali pengikat, bengkung dapat dilonggarkan.


Bengkung Tali Kasut

Tali dari sebelah kanan dan kiri dipertemukan dan diikat. Jarak setiap ikatan ialah satu atau dua jari. bengkung tali kasut mempunyai tali yang dijahit berpasangan. Walaupun agak remeh untuk mengenkannya berbanding bengkung roda, hasil pemakaian bengkung ini lebih berkesan dan kemas.


Aturcara Cara Pemakaian Bengkung Tali Kasut

Mulakan prosedur berbengkung dengan menyapu ubat barut.

Lapik dengan kain batik supaya ubat barut tidak mengenai kain bengkung.

Taupkan bengkung dengan kemas

Ikat tali yang berpasangan dengan kejap, tetapi tidak terlampau ketat hingga mengganggu keselesaan.


Bengkung Panjang Atau Bengkung Jawa

Bengkung jenis ini diakui terbaik untuk digunakan oleh ibu-ibu bersalin. Jenis ini turut digunakan oleh orang Inggeris semasa zaman pemerintahan Ratu Elizabeth 1 dan Ratu Victoria. Biasanya, saiz bengkung ini ialah 15 meter (kain sepanjang lima meter dibelah tiga dan dicantumkan).

Untuk menggunakannya, lumur minyak atau barut pada perut. Kenakan barut ringkas atau lapik dengan kain batik bagi mengelakkan bengkung dicemari ubat barut. Ikat hujung kain ke tombol pintu atau boleh juga dipegang oleh seorang pembantu. Hujung kain yang satu lagi dililit ke sekeliling pinggang secara perlahan-lahan. Ibu memusingkan badannya sambil membetulkan kedudukan barut. Lilitan itu semakin lama semakin kejap.

Kedudukan barut yang sesuai ialah yang dimulai dari bawah payudara sehingga melepasi paras pinggul. Walaupun bengkung jenis ini dianggap melecehkan kerana kainnya terlalu panjang, hasilnya amat berkesan dan selesa dipakai. Bagaimanapun, kebanyakan wanita kini mengabaikannya, bahkan mengelak untuk berbengkung kerana menganggapnya menyusahkan. Mereka lebih gemar menggunakan celana girdle atau strap on binder yang mudah didapati di pasaran. Mereka menganggap penggunaan bengkung segera ini serta amalan senaman untuk mengempiskan dan merampingkan perut sudah mencukupi, tanpa menyedari bahawa cara berbengkung tradisional dengan menggunakan ubat barut memberi kesan yang terbaik dari segi mengemaskan dan mengejapkan peranakan.

Suatu hakikat yang selalu dilupakan ialah ikatan bengkung tradisional ini membendung pengambilan makanan berlebihan. Dengan diet yang seimbang, potongan badan akan terpelihara, sekaligus dapat mengalakan masalah kegemukan atau berlebihan berat badan. Bengkung panjang selain dililit kejap mengelilingi tubuh, kaedah memakainya juga dibuat dengan menemukan dua hujung kain lalu disimpulkan, bertingkat-tingkat dari pangkal paha sehingga ke bawah payudara.


Aturcara Pemakaian Bengkung Panjang

Mulakan mengikat di bawah punggung, dengan menyimpul mati dua hujung kain yang dibahagi sama panjang.

Teruskan melilit kain ke belakang dan simpul dengan kejap di hadapan. Sebaik-baiknya ibu menarik nafas semasa lilitan dan ikatan dibuat bagi mendapatkan ikatan yang kemas kejap.

Teruskan mengikat simpulan hingga ke bawah payudara.

Hujung kain disisip ke bawah lilitan dengan kemas.

Bengkung yang diikat kemas lagi kejap tidak mempunyai lubang atau ruang di celah ikatan atau simpulan. Lubang di celah ikatan turut menandakan perut masih belum kempis.

No comments:

Ingin Bertanya?

Nama:
Email:
Mesej:

Kak Engku Mengalu-alukan Sebarang Cadangan & Soalan.


Put a website form like this on your site.

Borang Pesanan

Nama:
Email:
No. Tel:
Alamat Penghantaran:
Produk:
Kuantiti:
Harga Anda:
Brg Nak Bila?:

Isikan Je Harga Yang Anda Inginkan, Asalkan Harga Tu LOGIK, Pasti Kak Engku Setuju. Kat Engku Akan Memberi Respon Secepat Yang Mungkin....Insya Allah.


Click here to create your own form.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...