KEPAKARAN Kak Engku adalah membantu Mama semua untuk mendalami dan mempratikkan ilmu Kehamilan, Berpantang, Penyusuan Dan Penjagaan Bayi secara online agar Mama lebih bersedia, sentiasa ceria dan teruja sebelum dan selepas kelahiran. Di samping menyediakan khidmat nasihat berkaitan barangan keperluan berpantang dan set bersalin yang pratikal digunakan dengan harga yang Murah serta Kualiti yang dijamin Tulin.

Monday 15 July 2013

Petua Senaman Kemutan Otot Rahim



Semasa rawatan bertangas dan ukup wangi, ibu dinasihatkan melakukan senaman pada otot rahim. Difahamkan oleh pakar senaman tradisional Melayu, senaman tersebut dilaksanakan dengan aturcara tarik nafas dari bahagian ari-ari, naik ke dada sambil mengemut saluran faraj seperti sedang menahan kencing dan kemutkan dubur seperti manahan kentut atau najis.

Senaman ini membolehkan wap herba disedut masuk ke saluran faraj. Dengan cara sedemikian, pergerakan otot-otot dalaman membantu mempercepat keluaran sisa toksik dan mempermaskan kesihatan serta kedudukan merian. Batu merian akan kembali normal, iaitu kuncup, mencerut dan mengecil.


Rawatan Berdiang

Selain bertangas, wanita pada zaman silam dimestikan rawatan berdiang semasa dalam pantang bersalin. Mengikut kaedah perbidanan Melayu, selepas bersalin, ibu mesti berdiang bagi mengelakkan sakit pinggang, bisa urat asaraf serta otot badan dan mempercepatkan pengecutan merian. Berdiang masih lagi diamalkan oleh wanita Melayu yang patuh kepada petua nenek moyang, terutama dalam kalangan mereka yang tinggal di desa-desa. Telah terbukti bahawa rawatan ini dapat membantu ibu sentiasa awet muda, memiliki tubuh badan yang tegap, mantap, langsing dan gagah ototnya. Berdiang merupakan satu daripada rawatan dalam pantang yang masih diamalkan oleh wanita di Thailand, Burma dan Kemboja.

Bagaimanapun, hari ini rawatan berdiang kurang mendapat sambutan dan digantikan dengan rawatan bertangas atau mandi wap.


Cara Berdiang

Ibu perlu mengiring dengan membelakangkan bara api. Bahagian belakang ibu, dari paras leher ke pinggul, akan disapu minyak berubat oleh pembantu atau bidan setiap kali ibu terasa panas akibat bahang bara. Minyak berubat itu dicampurkan kunyit serta garam. Setiap sejam, ibu akan diberi minum air rebusan halia dengan sukatan suku cawan. Rawatan ini dilakukan setiap hari (sehari suntuk) dalam tempoh pantang iaitu dalam jangka masa 30 - 40 hari.

Variasi bagi rawatan ini turut diamalkan oleh wanita Melayu ialah bersalai. Dalam aturcara bersalai, ibu bersalin akan berbaring di atas pangkin atau ranjang buluh, dan bara diletakkan di bawah ranjang tersebut. Rawatan ini dilaksanakan seawal waktu subuh.

Prosedur ini menghangatkan tubuh dan menyebabkan ibu kehausan. Bagaimanapun, ibu tidak dibenarkan mengambil minuman selain air rebusan halia, dengan jumlah yang terhad mengikut sela waktu yang ditetapkan.

No comments:

Ingin Bertanya?

Nama:
Email:
Mesej:

Kak Engku Mengalu-alukan Sebarang Cadangan & Soalan.


Put a website form like this on your site.

Borang Pesanan

Nama:
Email:
No. Tel:
Alamat Penghantaran:
Produk:
Kuantiti:
Harga Anda:
Brg Nak Bila?:

Isikan Je Harga Yang Anda Inginkan, Asalkan Harga Tu LOGIK, Pasti Kak Engku Setuju. Kat Engku Akan Memberi Respon Secepat Yang Mungkin....Insya Allah.


Click here to create your own form.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...