KEPAKARAN Kak Engku adalah membantu Mama semua untuk mendalami dan mempratikkan ilmu Kehamilan, Berpantang, Penyusuan Dan Penjagaan Bayi secara online agar Mama lebih bersedia, sentiasa ceria dan teruja sebelum dan selepas kelahiran. Di samping menyediakan khidmat nasihat berkaitan barangan keperluan berpantang dan set bersalin yang pratikal digunakan dengan harga yang Murah serta Kualiti yang dijamin Tulin.

Tuesday 16 July 2013

Panduan Berpuasa Bagi Ibu Lepas Berpantang



Bagi ibu-ibu yang baru habis tempoh berpantang pasti sudah boleh menjalankan ibadah berpuasa seperti biasa. Melahirkan bayi merupakan proses yang menggunakan banyak tenaga dari dalam tubuh badan seorang wanita. Oleh itu, wanita yang melahirkan bayi perlu menjaga pemakanan dan diri mereka untuk mengembalikan tenaga yang telah hilang.

Oleh yang demikian, diet seseorang ibu selepas bersalin memberi kesan penting bagi membantunya sembuh kembali dan pulih daripada kepenatan bersalin, dan juga untuk penghasilan susu ibu.

Kebanyakkan ibu-ibu patuh kepada peraturan berpantang tradisional turun-temurun. Budaya berlainan mempunyai pilihan makanan berpantang mereka sendiri. Memang tidak dinafikan ada kebaikan mengamalkan berpantang dari segi penjagaan diri dan pemakanan mengikut cara alami tetapi perlu diingat janganlah ia memudaratkan ibu dan bayi yang disusukan.

Menjelang bulan Ramadhan, ibu yang sudah bebas daripada darah nifas wajib mengerjakan ibadah berpuasa. Biarpun berpuasa wajib ke atas setiap orang islam sama ada mengandung dan menyusukan anak, tetapi kelonggaran diberi untuk tidak berpuasa berdasarkan keadaan ibu dan bayi dan boleh menggantikan puasanya atau membayar fidyah.

Namun jangan jadikan pengecualian itu sebagai alasan untuk tidak menunaikan rukun islam yang ketiga itu kerana sebenarnya ibu selepas melahirkan anak mampu untuk berpuasa asalkan dia mengatur diet yang seimbang bagi memastikan pengeluaran susu dari badan tidak berkurangan.


Persediaan Puasa Ibu Menyusu

Jadual pemakanan teratur dan berkesan yang mementingkan pengambilan makanan berkhasiat perlu diamalkan oleh ibu sepanjang masa terutama ketika berpuasa. Amalan bersahur menjadi kemestian bagi ibu-ibu selepas bersalin. Ini kerana sekiranya ibu berpuasa tanpa pengambilan sahur yang betul, ia boleh memungkinkan ibu mengalami gejala hipoglisemia (kekurangan gula badan). Hipoglisemia ini dibahagikan kepada dua. Rungutan yang berkaitan dengan pengaktifan sistem autonomik serta rembesan epinefrin seperti berpeluh, terketar-ketar, berdebar-debar, denyutan nadi meningkat, rasa cemas, lemah loya dan rasa loya-loya serta muntah-muntah.

Kategori rungutan kedua bersabit dengan kekurangan penggunaan glukos oleh otak, lama-kelamaan penurunan gula menjadi lebih teruk dan rendah. Biasanya mereka ini akan mengalami sakit kepala, penglihatan kabur, letih lesu, tidak bermaya, mudah terganggu serta sensitif, kurang fokus, kekeliruan, mengantuk, kehilangan keupayaan intelek, dan perubahan personaliti.

Justeru itu, ibu yang baru melahirkan anak perlu berdisplin mengamalkan panduan berikut
bagi mengelakkan kemudaratan kepada diri sendiri dan anak.

Melewatkan sahur
Berbuka di awal waktu dengan mengambil makanan sihat seimbang dan minum secukupnya air.
Memerah susu di awal hari
Berdoa
Bertawakal

Ibu tetap boleh menyusukan seperti biasa selagi tidak mengalami dehidrasi. Oleh itu pengambilan cecair yang mencukupi pada sebelah malam dan waktu sahur perlu dilakukan bagi menggantikan air yang sudah hilang semasa berpuasa. Amat penting untuk menjaga dan mengawal dehidrasi daripada berlaku. Tanda-tanda dehidrasi yang teruk adalah seperti berikut:

Berasa hendak pitam terutama selepas mengepam dan menyusukan bayi.
Berasa sakit kepala dan seperti hendak demam.
Air kencing menjadi pekat dan berbau kuat.
Terasa loya dan ingin muntah.
Rasa menggigil.
Berasa lemah dan sakit otot.
Mudah marah dan emosi yang tidak stabil.

Untuk mengelakkan dehidrasi yang teruk, ambillah makanan/ minuman yang mengandungi jumlah cecair yang banyak. Sekurang-kurangnya dua liter air sehari diperlukan bagi menjaga keseimbangan bendalir badan.


Tip Kembali Berpuasa Selepas Bersalin

Banyakkan pengambilan cecair. Dua liter sehari sangat perlu. Mulakan minum bermula waktu berbuka sehingga sahur dan menjelang imsak.

Makan buah-buahan, bubur, sup dan makanan berkuah dan mengandungi air. Kurangkan mengambil terlalu banyak makanan bergula dan bergaram kerana ia boleh menarik keluar air daripada sel.

Ibu yang menyusukan amat digalakkan makan madu setiap hari kerana selain menambah stamina, ia berupaya meningkatkan kadar serapan kalsium dalam badan. Malah ia merupakan sumber tenaga yang hebat dan semulajadi. Juga berfungsi sebagai nutrisi lengkap untuk meningkatkan dan melancarkan air susu ibu.

Berehat secukupnya, Elakkan melakukan aktiviti berat dan lasak.

Berbuka puasa dan bersahur dengan makanan seimbang yang kaya dengan protein, glukos dan cecair.

Banyakkan memakan kurma kerana ia mampu memberi tenaga segera kepada badan dan makanan penambah susu seperti sayuran hijau, buahan, oat dan sebagainya.

Elakkan minuman berkafein dan minuman gas.

Lebihkan sesi menyusu secara terus dan mengepam pada waktu malam. Pam dan menyusu secara serentak.

Pentingkan diet yang mengandungi protein berkualiti daripada ikan, ayam, itik, daging merah dan legum. Pastikan pengambilan kalsium yang mencukupi, daripada susu dan produk susu.

Tambah pengambilan makanan berserat ke dalam diet anda dengan mengambil lebih banyak buahan dan sayuran segar bagi mengelakkan sembelit.

Jika anda rasa menghadapi kesulitan untuk menyediakan makanan berkhasiat untuk diri sendiri, pertimbangkanlah untuk mengambil suplemen vitamin dan mineral dalam diet anda.

Jangan berhenti menyusukan bayi atau mengepam susu kerana semakin banyak susu keluar, semakin kerap payudara dikosongkan maka semakin banyak susu ibu yang akan dihasilkan.

Kurangnya pengeluaran susu bukan disebabkan ibu berpuasa tetapi kurang rangsangan sama ada menyusu terus bayi atau memerah susu.


Info

Ibu yang sedang menyusukan masih boleh menghasilkan susu yang banyak ketika berpuasa tetapi jumlah lemak dalam susu badan akan berkurangan. Ini bukanlah satu masalah tetapi akibatnya bayi akan mudah berasa lapar dengan lebih cepat dan ingin menyusu dengan lebih kerap. Boleh diminimakan dengan memastikan diet ibu mengandungi lemak yang mencukupi. Tambahkan keju di dalam diet, gunakan mentega atau sebaiknya minum susu atau coklat suam sebelum tidur.

No comments:

Ingin Bertanya?

Nama:
Email:
Mesej:

Kak Engku Mengalu-alukan Sebarang Cadangan & Soalan.


Put a website form like this on your site.

Borang Pesanan

Nama:
Email:
No. Tel:
Alamat Penghantaran:
Produk:
Kuantiti:
Harga Anda:
Brg Nak Bila?:

Isikan Je Harga Yang Anda Inginkan, Asalkan Harga Tu LOGIK, Pasti Kak Engku Setuju. Kat Engku Akan Memberi Respon Secepat Yang Mungkin....Insya Allah.


Click here to create your own form.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...