KEPAKARAN Kak Engku adalah membantu Mama semua untuk mendalami dan mempratikkan ilmu Kehamilan, Berpantang, Penyusuan Dan Penjagaan Bayi secara online agar Mama lebih bersedia, sentiasa ceria dan teruja sebelum dan selepas kelahiran. Di samping menyediakan khidmat nasihat berkaitan barangan keperluan berpantang dan set bersalin yang pratikal digunakan dengan harga yang Murah serta Kualiti yang dijamin Tulin.

Tuesday 9 July 2013

Elak Keracunan Makanan



Ibu hamil seharusnya lebih peka dan berhati-hati dengan pemakanan yang diambil kerana ia mungkin mendatangkan kesan kepada bayi dalam kandungan. Berikut adalah panduan yang boleh ibu hamil amalkan bagi mengelak berlakunya keracunan makanan.

Sentiasa pastikan makanan yang dibeli masih tidak tamat tempoh. Di samping itu elakkan beli makanan yang pembungkusannya sudah rosak.

Elakkan membeli produk tenusu yang tidak dipasteur.

Simpan daging atau tenusu di bawah suhu 40 darjah selsius.

Cuci tangan dengan bersih sebelum memegang makanan.

Pastikan buah-buahan atau sayur-sayuran segar dicuci sebersihnya sebelum dimakan bagi mengelakkan toksoplasmayang terdapat pada makanan tersebut.

Masak terlebih dahulu makanan yang diperap atau didingin beku. Makanan dingin beku seperti sosej perlu dimasak dengan sempurna bagi menjamin bakteria yang terdapat pada makanan tersebut mati sepenuhnya.

Elakkan makan makanan mentah atau separuh masak.

Sekiranya ingin makan daging atau makanan laut, pastikan makanan tersebut telah dimasak dengan sempurna.

Elak daripada membeli makanan yang mudah terdedah kepada habuk serta diragui kebersihan penyediaannya seperti yang dijual di tepi-tepi jalan, warung serta restoran yang didapati tidak menjaga kebersihan.

No comments:

Ingin Bertanya?

Nama:
Email:
Mesej:

Kak Engku Mengalu-alukan Sebarang Cadangan & Soalan.


Put a website form like this on your site.

Borang Pesanan

Nama:
Email:
No. Tel:
Alamat Penghantaran:
Produk:
Kuantiti:
Harga Anda:
Brg Nak Bila?:

Isikan Je Harga Yang Anda Inginkan, Asalkan Harga Tu LOGIK, Pasti Kak Engku Setuju. Kat Engku Akan Memberi Respon Secepat Yang Mungkin....Insya Allah.


Click here to create your own form.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...