KEPAKARAN Kak Engku adalah membantu Mama semua untuk mendalami dan mempratikkan ilmu Kehamilan, Berpantang, Penyusuan Dan Penjagaan Bayi secara online agar Mama lebih bersedia, sentiasa ceria dan teruja sebelum dan selepas kelahiran. Di samping menyediakan khidmat nasihat berkaitan barangan keperluan berpantang dan set bersalin yang pratikal digunakan dengan harga yang Murah serta Kualiti yang dijamin Tulin.

Tuesday 23 July 2013

Susu Ibu Vs Susu Formula



Semakin sesebuah negara itu menuju ke arah perindustrian semakin ramai ibu - ibu yang memberi susu tepung kepada bayi - bayi mereka. Dengan adanya banyak bekalan - bekalan formula susu di pasaran , dengan bertambahnya wanita - wanita yang bekerja di pejabat atau dikilang semakin ramai bayi - bayi yang diberi susu tepung. Satu pengaruh yang kuat juga ialah iklan - iklan yang mengenai susu tepung dan makanan peralihan (weaning foods).
Walaupun sukar untuk mengurangkan amalan memberi susu formula kepada bayi di kalangan ibu - ibu adalah penting diusahakan langkah - langkah untuk membantu ibu - ibu yang mempunyai masalah penyusuan susu badan sambil menggalakkan amalan penyusuan badan di kalangan mereka .

Berbagai - bagai jenis susu formula telah dikeluarkan oleh firma-firma untuk menampung keperluan ibu - ibu yang ingin memberi susu formula kepada bayi - bayi mereka. Kadangkala ibu - ibu sendiri keliru tentang formula manakah yang lebih sesuai untuk diberikan kepada bayi mereka. Soalan - soalan yang selalu timbul adalah seperti berikut ; adakah susu formula yang lebih mahal sebenarnya lebih baik ? Jenama yang manakah yang lebih baik , bermutu dan berkhasiat ?

Dalam surah al-Baqarah ada digalakkan yang ibu-ibu memberi susu badan kepada bayi - bayi mereka sehingga usia 2 tahun. Dalam komuniti - komuniti yang primitif dan di negara - negara yang membangun pemberian susu ibu kepada bayi - bayi sudah pasti akan dapat mengurangkan penyakit - penyakit terutamanya penyakit cirit - birit di kalangan bayi - bayi. Susu ibu bukan sahaja merupakan satu cara yang tidak membebankan perbelanjaan tetapi juga ia sendiri mempunyai faktor-faktor yang boleh mencegah penyakit dan mengurangkan penyakit - penyakit alahan. Satu lagi kebaikannya ialah ia dapat mendekatkan tali perhubungan di antara bayi dengan ibu. Pendek kata , semakin dikumpul maklumat tentang susu ibu semakin didapati yang ia adalah lebih berfaedah untuk memberi susu ibu daripada memberi susu formula.

No comments:

Ingin Bertanya?

Nama:
Email:
Mesej:

Kak Engku Mengalu-alukan Sebarang Cadangan & Soalan.


Put a website form like this on your site.

Borang Pesanan

Nama:
Email:
No. Tel:
Alamat Penghantaran:
Produk:
Kuantiti:
Harga Anda:
Brg Nak Bila?:

Isikan Je Harga Yang Anda Inginkan, Asalkan Harga Tu LOGIK, Pasti Kak Engku Setuju. Kat Engku Akan Memberi Respon Secepat Yang Mungkin....Insya Allah.


Click here to create your own form.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...